Hjælp: Diskantmembran trykket ind.
Andersen
2004-01-03 20:20:18 UTC
Hej med jer!
Jeg har mulighed for at købe en god centerhøjtaler, men diskanten(dome) har
tydeligvis fået et tryk af en barnefinger(bule i membran)
Hvordan kan det have påvirket denne?
Er det let at høre, hvis den er skadet?
Hvad gør jeg?
Nic.
Max
2004-01-03 20:37:50 UTC
Hej Anders
Post by Andersen
Er det let at høre, hvis den er skadet?
Normalt ja.
Post by Andersen
Hvad gør jeg?
Giv den et rigtigt kys med sug, eller hvis du tør, brug
en støvsuger forsigtigt.

Mvh Max
michael P.
2004-01-03 21:52:33 UTC
Post by Max
Post by Andersen
Hvad gør jeg?
Giv den et rigtigt kys med sug, eller hvis du tør, brug
en støvsuger forsigtigt.
Jeg har også haft GRRR børnefingre i mine. Jeg kunne ikke suge dem ud med
støvsuger, så jeg tog noget malertape (eller andet, som ikke klistre FOR
meget), og satte fosigtigt fast på domen. Herefter kunne jeg trække dem ud
(forsigtigt).
Brug evt. en vatpind, til at trykke tapen ind i de små revner.

Mvh.
Michael P.
Søren Beltofte Sørensen
2004-01-03 22:11:23 UTC
Post by Andersen
Hej med jer!
Jeg har mulighed for at købe en god centerhøjtaler, men diskanten(dome) har
tydeligvis fået et tryk af en barnefinger(bule i membran)
Hvordan kan det have påvirket denne?
Sandsynligvis er kun membranen påvirket - måske ikke engang beskadiget. Det
ved du først, når den er på plads. Membranen kan dog sagtens være
beskadiget - se nedenfor.
Post by Andersen
Er det let at høre, hvis den er skadet?
Hvad gør jeg?
Gør ikke noget før du ved om diskanten er kølet med ferrofluid. Er den det,
kan du - så vidt jeg har forstået - gøre langt mere skade end gavn ved at
forsøge at suge membranen på plads (mund - evt. støvsuger, men i så fald pas
ikke at slutte tæt). Jeg har gjort det med en 15 år gammel Dynaudio diskant
(også ferrofluid-kølet), ganske vist uden problemer. Men så er du i hvert
fald advaret.

Vær i vært fald forsigtig. Det lykkedes mig at få rettet Dynaudio-diskantet
næsten helt ud. Der er dog stadig to mindre buler, der skyldes knæk i
membranen. Bad luck, det er der ikke noget at gøre ved. I hvert fald tør jeg
ikke påvirke enheden med et større undertryk, da dette kan beskadige den.

Hilsen
Søren B.
Anders F
2004-01-04 01:56:35 UTC
Post by Andersen
Er det let at høre, hvis den er skadet?
En god måde at checke højttalere på er at sweepe (langsomt) med en
tonegenerator. Så finder du hurtigt problemer som løse viklinger, skrabende
svingspoler osv...

/A