Fra kassettebånd til PC til CD?
Al Jones
2006-05-11 09:19:02 UTC
Jeg har en del gamle kassettebånd som jeg godt vil overføre til PC for at
kunne brænde CD'er.

Er der nogen der har erfaring med eksterne analog-digital konvertere med
tilhørende software til formålet?

Al Jones
Claus Tersgov
2006-05-11 16:23:14 UTC
Post by Al Jones
Jeg har en del gamle kassettebånd som jeg godt vil overføre til PC
for at kunne brænde CD'er. Er der nogen der har erfaring med eksterne
analog-digital konvertere
med tilhørende software til formålet?
En hvilken som helst USB / firewire boks kan klare den opgave. Kig på
www.aage.com de har nok det største udvalg i eksterne lydkort.
Ellers www.indigo2.dk

Når forlægget er en kassette, så er det dybest set ligegyldigt, hvad du
køber. Alle kan klare den opgave til ug. Der er alligevel ikke det store
dynamikområde i kassetteafspillere uanset fabrikat.

M-Audio, Edirol og evt. Hoontech er alle fremragende. Jeg har selv en
C-port 2000 ekstern 10 kanals lydkort, som dog kører via PCI.

Ellers har jeg også et Terratec DMX 6 Fire (pci), som har eksterne
konvertere i en breakoutbox. Det er også sublimt, men kan ikke købes mere.

Softwaren kan du købe løst til kr. 300,- eller mindre. Der er en række
færdigt definerede filtre, som kan klare en masse. Jeg kan varmt anbefale
Steinberg Clean 5.0 Det er ikke længere Steinberg selv, som sælger det, men
Pinnacle. Men der er flere programmer, som minder mistænkeligt meget om
dette, så jeg tror, de bare har solgt koden og programmet.

Alternativet er Wavelab..... som koster...

Claus
Lars Holst
2006-05-11 19:39:05 UTC
Post by Claus Tersgov
Post by Al Jones
[...]
Det er jeg lodret uenig i.

Men man kan resonere sig frem til om optagelserne er "bevaringsværdig"
kvalitet eller ganske almindelig kedelig mainstream dårlig kvalitet, hvis
båndoptageren dine bånd er optaget på er kendt og hvis man ved noget om
lydkilden og materialet det er optaget fra.

Nogle ganske få kassettebåndoptagere spiller røven så meget ud af
bukserne at selv de bedste CD'er stort set kun har dynamik som overlegent
parameter. Næsten alle andre parametre ved CD'en som f.eks. præcision,
perspektiv, dybbas, opløsning etc. etc. kan tæskes langt tilbage af
udvalgte kassettemaskiner hvis det oprindelige materiale har været i en
ordentlig kvalitet og overført via ordentlige komponenter.
En kopi bliver aldrig bedre end det originale materiale.......uanset om
vi taler digital eller analog kopi.

Men generelt .........langt de fleste kassettemaskiner var og er
skodhamrende kedelige og ligegyldige i formidlingen af lyd.

Og igen generelt...........langt de fleste har en tendens til stærkt at
overvurdere det elendige digitale format som CD skiver nu engang er.
Post by Claus Tersgov
M-Audio, Edirol og evt. Hoontech er alle fremragende. Jeg har selv
en C-port 2000 ekstern 10 kanals lydkort, som dog kører via PCI.
Jo da.
I det hele taget får man nok de bedste lydkort ved at henvende sig i
musikbutikker (instrumenter og noder) i stedet for Computerbutikker eller
HiFi forretninger.

Men et bedre resultat vil opnås hvis man digitaliserer i en ekstern DAC
af anstændig kvalitet og viderefører signalet til PC i digital form.
Post by Claus Tersgov
[...]
Generelt skal man nok undgå nogen form for filtrering, komprimering,
panorering eller equalizing (toneforandring) hvis man har interesse i at
bevare en lille rest af lydkvalitet ved digitalisering af god analog lyd.
Post by Claus Tersgov
Claus
IMHO
;-)
Lars Holst
Kent Glerup
2006-05-11 20:11:49 UTC
Post by Lars Holst
[...]
Åh ja!
Nøøjjjj hvor jeg savner min gamle Alpine AL85 :(
dobbelt kapstan, tre hoveder, ALT justerbart, indbygget tonegenerator
til Bias og Dolby-level justering... suuk..

For s.... den kunne spille!

Hi-Fi i dag mangler charme :)

/Kent Glerup
8270
2006-05-11 21:11:08 UTC
Post by Kent Glerup
[...]
Hvis du har abstinenser, har jeg en AL90 du kan få billigt.
--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare
Brian Olesen
2006-05-11 23:48:58 UTC
Hej
Blot en bemærkning.
De nye x-fi eller hvad de hedder fra creative. F.eks.
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=153538
Er nu faktisk ikke dårlige og kan en bunke ting.

Mvh. Brian
Post by Lars Holst
Post by Claus Tersgov
[...]
Post by Claus Tersgov
Claus
IMHO
;-)
Lars Holst
j***@stevns.net
2006-05-12 05:54:47 UTC
Post by 8270
Hvis du har abstinenser, har jeg en AL90 du kan få billigt.
Er det en joke ? Eller har du sådan en fætter stående i brugbat stand
?
--
***@stevns.net

Snart jubilæum på Århusianerfærgen : 400.000 Km !
8270
2006-05-12 05:57:13 UTC
Post by j***@stevns.net
Post by 8270
Hvis du har abstinenser, har jeg en AL90 du kan få billigt.
Er det en joke ? Eller har du sådan en fætter stående i brugbat stand
?
Den er skam god nok. Der er dog den detalje at den ikke kan spole, men
det skulle være billigt at lave.
--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare
j***@stevns.net
2006-05-12 06:08:36 UTC
Post by 8270
Den er skam god nok. Der er dog den detalje at den ikke kan spole, men
det skulle være billigt at lave.
gid's du høvle mig en mail ?

:)

Al Jones
2006-05-12 07:35:41 UTC
Lidt uddybende.

Kassettebåndene er fra midt-80'erne og optaget på bedre hjemmemaskiner med
ordentlige bånd. (Man var trods alt skribent hos både Hi-Fi & Elektronik og
High Fidelity i den periode.)

Indholdet er diverse af mine egne udsendelser fra P3 optaget enten fra de
originale 10" spolebånd ved 15 tommer/sek eller fra en god FM tuner.

Jeg vil godt bevare dette materiale i den bedst tænkelige kvalitet. Derfor
tænker jeg på ekstern A/D boks.

Terratec Aureon 7.1 Firewire ligger øverst på listen. Er der nogen der har
leget med den?

Al Jones
Kent Glerup
2006-05-12 09:36:55 UTC
Post by 8270
Post by Kent Glerup
[...]
Ja jeg har abstinenser... Min bror havde faktisk en AL90, men
computeren var desværre en smule ustabil..
Jeg foretrak faktisk 85'eren, hvor man selv lige skulle trimme 8
potentiometre før indspilning :)

Men jeg må hellere holde snitterne for mig selv.. Jeg er ved at rydde
op i gamle ting så...

/Kent Glerup
Kent Glerup
2006-05-12 09:38:26 UTC
Post by j***@stevns.net
Post by 8270
Den er skam god nok. Der er dog den detalje at den ikke kan spole, men
det skulle være billigt at lave.
gid's du høvle mig en mail ?
Hvis du køber/fikser den, vil jeg være evigt misundelig.. :)
Den er jo nærmest Beocord 2000 sjov!

/Kent Glerup
Kent Glerup
2006-05-12 09:52:32 UTC
Post by j***@stevns.net
Post by 8270
Hvis du har abstinenser, har jeg en AL90 du kan få billigt.
Er det en joke ? Eller har du sådan en fætter stående i brugbat stand
Bare for at pire lidt:
http://www.joraschky.de/al85.htm

Dyrk lige den frekvensgang :)

/Kent Glerup
j***@stevns.net
2006-05-12 10:44:44 UTC
Post by Kent Glerup
Hvis du køber/fikser den, vil jeg være evigt misundelig.. :)
Ser du - stafetten er allerede på vej til den sydlige del af Århus
Post by Kent Glerup
Den er jo nærmest Beocord 2000 sjov!
joehhh ;)

j***@stevns.net
2006-05-12 10:49:42 UTC
Post by Kent Glerup
http://www.joraschky.de/al85.htm
Åehh - den pirrer mig kun lidt - min AL80'er - du ved , modellen med
spejlgalvanometre, ligger tæt på med metalbånd
Post by Kent Glerup
Dyrk lige den frekvensgang :)
Yessir - Farrit hovederne er da afsløret på kurven i den lave ende ..
*det* problem er aldrig løst

Jeg kan jo drille lidt tilbage, til dem er aldrig nåede at opleve det
der skabte NAD kulturen

Kraftværket aka NAD 3080

http://www.froerup.dk/jan/stereo4.jpg

Reolen er 40cm dyb - pipperne, kirken, og muslingen har jeg endnu,
men forstærkeren er en saga blot - desværre

j***@stevns.net
2006-05-12 10:50:01 UTC
Post by Kent Glerup
Men jeg må hellere holde snitterne for mig selv.. Jeg er ved at rydde
op i gamle ting så...
Hehe ....

Kent Glerup
2006-05-12 10:55:16 UTC
Post by j***@stevns.net
Ser du - stafetten er allerede på vej til den sydlige del af Århus
Tillykke! Håber du får den til at køre 100%
Post by j***@stevns.net
Post by Kent Glerup
Den er jo nærmest Beocord 2000 sjov!
joehhh ;)
Sådan et uhyre har godt nok kostet mange sjove timer ;-)

/Kent Glerup
Kent Glerup
2006-05-12 10:56:50 UTC
Post by j***@stevns.net
Post by Kent Glerup
Dyrk lige den frekvensgang :)
Yessir - Farrit hovederne er da afsløret på kurven i den lave ende ..
*det* problem er aldrig løst
Yep.. Men alligevel spiller den temmelig overlegent i bunden!
Post by j***@stevns.net
Kraftværket aka NAD 3080
Rolig nu! Min veltjente LC Audio The End Millenium kan nu også
kontrollere membranerne ;-)

/Kent Glerup
Lars Holst
2006-05-12 11:48:06 UTC
Post by Al Jones
[...]
Jeg kender ikke Terratec Aureon.

Men jeg er 100% overbevist om at du får bedre lyd ved at benytte en Audio
Note DAC5, en ML 30.6 eller lignende HE DAC for så at sende signalet videre
til dit digitale optagemedie (HD optager/PC/CD optager) som uredigeret
digitalt signal.

Og jeg må nødvendigvis spørge: Hvad skal du bruge 7.1 lyd til når vi taler
om gode stereo båndoptagelser som skal digitaliseres?
Lars Holst
Claus Tersgov
2006-05-12 12:46:19 UTC
Post by Lars Holst
Det er jeg lodret uenig i.
Det er du vel..
Post by Lars Holst
[...]
Det er ligemeget, om det er det ene eller det andet.
Post by Lars Holst
[...]
Der findes ikke et eneste lydkort på åge, som jeg henviser til, som IKKE kan
klare det dynamikområde. Det er simpelthen det rene vrøvl og relegion!
Post by Lars Holst
Men et bedre resultat vil opnås hvis man digitaliserer i en ekstern
DAC af anstændig kvalitet og viderefører signalet til PC i digital
form.
Passer IKKE. Det er udelukkende et spørgsmål om kvalitet. Jeg har lige solgt
mit gamle navnkundige Yamaha, og det kort spiller fuldstændigt 190% støjløst
og perfekt. Det er fra 1998 og koster stadig mellem 5-7000 kr i butikkerne.
Det er simpethen, fordi det er kvalitet, og det havde ikke eksterne
konvertere. Det sad endda i samme maskine som mit DMX6 og AC97.
Post by Lars Holst
[...]
Generelt skal man nok undgå at udtale sig om andres lyd, og navnlig undlade
at lege skolelærer!

Lyd er subjekt...

Claus

Næste side >